Prisutdelning i samband med Publikom
I samband med Publikom delas priset – ”Megafonen” – ut till årets offentliga kommunikatör.
MEGAFONEN tilldelas den kommunikatör eller representant för en offentlig organisation som särskilt bidragit till goda resultat kring verksamhetens kommunikationsuppdrag. Särskild hänsyn tas till nyskapande kommunikation som givit goda resultat och/eller gott ledarskap inom ramen för uppdraget.
Som offentlig kommunikatör räknas den med uppdrag inom stat, kommun, landsting, region eller offentligt ägda bolag och verk.
Priset är instiftat av tidningen Offentliga Affärer och har blivit väl känt som ett ärofyllt pris bland landets kommunikatörer.
Årets nominerade till Megafonen!
Vi är oerhört glada över att kunna presentera årets nominerade till Megafonen.
Registrera ditt deltagande idag och delta på banketten den 25 mars där vinnaren koras!
Priset tilldelas den kommunikatör eller representant för en offentlig organisation som särskilt bidragit till goda resultat kring verksamhetens kommunikationsuppdrag. Särskild hänsyn tas till nyskapande kommunikation som givit goda resultat och/eller gott ledarskap inom ramen för uppdraget.
Som offentlig kommunikatör räknas den med uppdrag inom stat, kommun, landsting, region eller offentligt ägda bolag och verk.
Megafonen är instiftat av tidningen Offentliga Affärer och har blivit väl känt som ett ärofyllt pris bland landets kommunikatörer.
Kommunikatör,
Kristinehamns kommun
På ett strukturerat sätt under flera år hjälpt tekniska förvaltningen med att jobbat med kommunikation till invånarna. Från att haft många kritiska insändare och synpunkter har det blivit en allt mer positiv bild över verksamheten som omfattar det mesta man kan ha synpunkter kring. Bla snöröjning, parkering, kosthållning, avfall, parker, fritid etc. Kommer alltid med nya idéer och är en sann inspiratör för verksamheten.
Marknadsansvarig kommunikatör
Folktandvården Skåne
Erica Symreng har med kreativitet och mod projektlett en kampanj för Folktandvården Skåne som framgångsrikt engagerar unga vuxna att fortsätta gå till tandvården. Genom 20 000 specialdesignade pizzakartonger på internationella pizzadagen lyckades Erica skapa ett relevant budskap som resonerade med målgruppen. Kampanjen, som också inkluderade en digital tjänst för avtalssignering, har redan genererat över 1000 intresseanmälningar för Frisktandvård. Erica har visat prov på exceptionell förmåga att förstå målgruppen, engagera sin organisation och skapa förändring.
Strategisk kommunikatör
Botkyrka kommun
Katja Sener har på ett innovativt sätt etablerat Botkyrka kommuns närvaro på TikTok och lett arbetet med att samskapa kommunikation med ungdomar i några av landets mest utsatta områden. Genom att involvera unga med låg samhällstillit har hon skapat en plattform för demokratiskt deltagande och ökat engagemanget i lokalsamhället. Katja har byggt upp en ungdomsredaktion och lett produktionen av över 150 videor som totalt har haft ca 4 miljoner visningar, varav den mest populära har närmare 250 000 visningar. Hon har också tagit arbetet ett steg längre genom att nu etablera en seniorredaktion för att inkludera ännu fler medborgare i den demokratiska dialogen.
Kommunikatör,
Örebro kommun
Milla är en kreativ kraft inom visuell kommunikation som genom sitt grafiska material gör skillnad. Under det senaste året har hon bland annat formgett och planerat podden Vardagshjältarna, Örebros cirkulära pop-up butik Öround och Kulturnatten. Genom sina nytänkande budskap har hon fått både unga och gamla att uppleva kultur hela natten lång. Millas positivitet, kreativitet och varumärkeskunnande gör henne till en ovärderlig kollega och rådgivare för kommunens verksamheter och ledningsgrupper.
Projektledare
Region Skåne
Victoria Sandqvist är nominerad för priset Megafonen för hennes ledarskap i omställningen av Region Skånes patientinformation från pappersbaserat till digitalt. Under hennes ledning har teamet effektiviserat kommunikationen och skapat en modell för samordning av regionala och nationella lösningar. Victoria har lett arbetet med att standardisera information från 1 350 verksamheter, vilket förbättrat tillgången till patientinformation via 1177. Hennes strategiska samarbete har förbättrat patientupplevelsen och skapat långsiktiga lösningar.
Kommunikatör
Sysav
Susanna är den inspirerande kommunikatören som driver miljökampanjer över 14 kommuner. Genom kreativitet och humor har hon ökat engagemanget kring hållbarhet och miljöfrågor.
Med plastkampanjen Var inte en Styrbjörn säkrade hon Sveriges vinst i EU-tävlingen European Week for Waste Reduction, och med tävlingen Resterkocken har tusentals grundskoleelever uppmuntrats till hållbara matvanor.
Susanna kombinerar nytänkande med resultat och tar sig framgångsrikt an utmaningen att förändra vardagsnära beteende.
Lotta Abrahamsson, Kevin Nirs, Angelica Strandberg
Kommunikationschef/kommunikatör
Med Helt ärligt har NU-sjukvårdens kommunikationsenhet skapat en unik och transparent filmserie där medarbetare och chefer delar både utmaningar och glädjeämnen i sin arbetsvardag. Serien ger en äkta bild av sjukhuset och stärker både stolthet och rekrytering.
Initiativet kom från kommunikationschef Angelica Strandberg och genomfördes snabbt av kommunikatörerna Kevin Nirs och Lotta Abrahamsson. Med tre enkla frågor – Vem är du? Vad är besvärligt? Vad är härligt? – skapas filmer som bygger förtroende och engagemang, både internt och externt.
Serien lyfter fram alla yrkesgrupper, inte bara de patientnära, och visar att hela sjukhuset behövs för att vården ska fungera. Helt ärligt har fått stor spridning på sociala medier, blivit ett värdefullt verktyg i rekryteringsarbetet och inspirerat andra förvaltningar i Västra Götalandsregionen.
Med små resurser har NU-sjukvården visat att transparens och autenticitet kan skapa stor påverkan.
Varumärkesansvarig, processledare sammanhållen hälsokommunikation, Region Skåne
Annika Hörlén förtjänar Publikom Megafonen för sitt innovativa arbete och engagemang i Region Skånes omställningsarbete från sjukvård till hälsa. Under hennes ledning har organisationen framgångsrikt genomfört flera större hälsoinsatser för att uppmärksamma levnadsvanors påverkan på hälsan.
Sedan Annika började som varumärkesansvarig i Region Skåne 2019 har hon skapat en enhetlig varumärkesstrategi som även legat till grund för flera framgångsrika kommunikationsinsatser inom hälsokommunikation det senaste året: ”Handen på hjärtat”, ”Kolla vilket tryck” och ”oktobeRo”.
En stark drivkraft i Annikas ledarskap är samarbetet och hennes förmåga att involvera människor över alla gränser, både inom organisationen och med invånarna. Hennes starka samhällspatos driver henne att ständigt söka nya vägar och samarbeten för att säkerställa att Region Skånes erbjudande når ut till alla i Skåne. Annikas arbete har varit avgörande för att stärka Region Skånes insatser för hållbara levnadsvanor.
Kommunikatör
Gästrike återvinnare
Under hennes tid som kommunikatör på Gästrike återvinnare har Elina i projektet för införande av fastighetsnära insamling på ett nyskapande sätt använt digitala kommunikationsmedier samt traditionell mediemetoder för att exponera projektet till allmänheten. Hon är en stor förmåga och tillgång för att projektet lyckats med sin kommunikation. Hon har i sin kontakt med Media och allmänhetens frågor kring fastighetsnära insamling fångat intresset för insamling och miljö på ett enkelt sätt. Hennes arbete har haft en stor betydelse för att med enkla ord beskriva avfallsinsamling ur ett miljöperspektiv för de fem kommunerna som Gästrike återvinnare har insamlingsansvar för. Elina har med sitt engagemang och sin profilering av projektet lyft projektet ur ett miljömässigt kommunikativt sätt där hon med framgång framhävt personer såsom Gästrike återvinnare i olika kommunikationskanaler och medier. Hon agerar i det dolda men engagerar stort och sätter Gästrike återvinnare på avfallskartan i Sverige med hela sitt hjärta.
Kommundirektör
Skellefteå kommun
Kristina Sundin Jonsson är en ledare som under hösten 2024 visade prov på exceptionell förmåga när blickarna riktades mot Skellefteå och Northvolt. Hon har på ett imponerande sätt lett arbetet för ökad transparens och hantering av samhällsutmaningar genom att engagera civilsamhälle, myndigheter och näringsliv. Kristinas förmåga att samla aktörer, skapa trygghet och samtidigt belysa Skellefteås betydelse i det större nationella och europeiska sammanhanget gör henne till en förebild. Hon är en ledare som inte backar för svåra frågor, öppnar för dialog med media och ser till att alla känner sig inkluderade på resan. För detta är Kristina nominerad till priset Megafonen.
Sektionschef
Kriminalvården
Kicki Wallmo, sektionschef rekryterings- och etableringskommunikation på Kriminalvården, nominerad till priset Megafonen för att har varit en drivande kraft bakom initiativ som sajtens 123 frågor, utställningstrailern och podden ”Utan att passera gå”, som legat etta på Poddtoppen.
Sedan 2013 har hon varit avgörande för att bygga Kriminalvårdens varumärke och skapa synlighet genom TV, sociala medier och andra kanaler. Med sitt starka ledarskap och sin förmåga att engagera sitt team står Kicki väl rustad att möta de kommunikationsutmaningar som följer med myndighetens historiska expansion.
Kommunikatör,
Täby Kommun
Robert har, med sin breda erfarenhet och kommunikativa förmåga, skapat informativa och lättillgängliga filmer för Täby kommun. Genom sina filmer förmedlar han på ett enkelt och tydligt sätt nyheter och händelser som berör kommunens invånare. Roberts engagemang för rörlig media återspeglas i hans fantastiska filmer, som blivit mycket uppskattade av både invånare och kollegor.
För hans skickliga och passionerade arbete inom kommunikation är Robert nominerad till priset Megafonen.