KONFERENSPROGRAM
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en morgonkaffe i utställningen.
Ricki Rebecka Petrini är journalisten som blev marknadsförare och har jobbat i ledande kommunikationsroller inom koncerner som Procter & Gamble, Kinnevikägda Metro och den nordiska mediejätten Schibsted. Hon har under flera år varit en stark förespråkare för hållbar kommunikation och författat studier kring hur den svenska mediebilden speglar samhället. Speciellt i frågor kopplat till könsroller, mångfald och inkludering. Idag jobbar Ricki som ordförande i Advisory Board på IHM Business School och innehar en interim CMO-roll för utbildningsaktören.
Överblick över kommunikationens roll i ett utsatt samhällsläge. Helhetsperspektivet och vikten av att skapa förtroende och samverkan.
Ola Billger, Kommunikationschef, FRA
Hur påverkar omvärldsläget kommunikationsbehoven?
Vilka budskap vi ska förmedla?
Vad som behöver göras i Sverige för att stärka kommunikationsberedskapen?
Ola Billger, Kommunikationschef, FRA
Den traditionella bilden av krig har suddats ut. Idag finns det andra sätt att göra stor skada på vårt samhälle och vår demokrati som inte behöver innebära väpnade angrepp.. Främmande makt utnyttjar samhällets sårbarheter och använder desinformation, vilseledning och propaganda för att slå split och skada Sverige. Du som kommunikatör, med din unika kompetens, spelar en nyckelroll i Sveriges psykologiska försvar.
Emma Luukka, Kommunikationschef, Myndigheten för psykologiskt försvar.
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en fika i utställningen.
I krissituationer sprids desinformation snabbt och kan förvärra redan svåra situationer. Effektiv kriskommunikation är avgörande för att minska missförstånd och bygga förtroende i lokalsamhällen. Hur kan vi bemöta desinformation och samtidigt säkerställa att korrekt information når fram?
I detta panelsamtal lyfter vi strategier för att hantera både desinformation och kommunikationsutmaningar i kriser.
Emma Luukka, Kommunikationschef, Myndigheten för psykologiskt försvar.
Ola Billger, Kommunikationschef, FRA.
Åsa Hedin, Kommunikationsdirektör, Statens institutionsstyrelse (SiS).
Tomas Hedenius, Kommunikationsdirektör, Sveriges Radio.
Caroline Thunved, VD, Sveriges Kommunikatörer.
Hur är det att jobba med kommunikation på en av Sveriges mest granskade och kritiserade myndigheter? Från ständig krishantering till förändringskommunikation och alltid med fokus på de mest utsatta och sårbara i samhället.
Åsa Hedin är kommunikationsdirektör på Statens institutionsstyrelse (SiS), en myndighet som bedriver individuellt anpassad tvångsvård och verkställer sluten ungdomsvård.
Åsa har en gedigen erfarenhet av att jobba med kommunikation och ledarskap inom Polisen, Säkerhetspolisen, Trafikverket och nu Statens institutionsstyrelse men också inom kommun och region. Åsa har även skrivit en bok om ledarskap.
Åsa Hedin, Kommunikationsdirektör, Statens institutionsstyrelse (SiS)
Ät en härlig lunch samtidigt som du får tid att nätverka med andra deltagare. Kaffe och kaka serveras i Utställningen efter lunchen.
Under de parallella spåren väljer du själv vilket seminarie du vill delta på. Välj mellan olika ämnen och fördjupa dina kunskaper på de områden som passar dig bäst. Alternativen släpps inom kort!
Myndigheten för psykologiskt försvar har som huvuduppdrag att samordna, utveckla och stärka Sveriges psykologiska försvar. Sedan myndigheten startade 2022 har barn och unga varit en viktig målgrupp att inkludera i arbetet med att bygga ett mer motståndskraftigt samhälle som står emot desinformation, propaganda och påverkanskampanjer från främmande makt. Under detta samtal kommer Sara Carlstein, utredare vid MPF, tillsammans med representant från myndighetens nyetablerade nätverk Youth Resilience Hub prata om hur offentlig sektor kan samarbeta med unga civilsamhällesorganisationer och vad man kan lära sig av varandra.
Sara Carlstein, Utredare, MPF.
Gaga Jakhashvili,
Förbundssekreterare, Ung Media Sverige.
Tydlig och tillgänglig kommunikation är avgörande för att både människor och samhälle ska fungera bra under en kris. Men hur säkerställer vi egentligen att information når alla, oavsett förutsättningar?
Välkommen att lyssna när Begripsam delar med sig av lärdomar från forskning om kommunikation under covid-19-pandemin och lyfter fram utmaningar och lösningar inom kriskommunikation. Hur kan viktiga budskap anpassas för personer med funktionsnedsättning, äldre och de som har svenska som andraspråk. Vilka format och kanaler fungerar bäst? Hur kan vi undvika vanliga fallgropar?
Med konkreta exempel och praktiska råd ger vi en vägledning för att stärka och utveckla kommunikationen i svåra situationer.
Karin Forsell, Tillgänglighetsexpert och journalist, Begripsam.
Digitala kommunikationsplattformar kan revolutionera den offentliga sektorns interaktion med medborgare genom att erbjuda snabbare och mer transparent kommunikation. Genom att använda dessa verktyg kan myndigheter effektivisera sina processer, minska byråkrati och förbättra medborgarnas tillgång till tjänster. Detta leder till ökad medborgartillfredsställelse och en mer effektiv offentlig förvaltning.
Under presentationen kommer Oscar att ta upp konkreta exempel på hur kommuner, myndigheter och lärosäten använder sig av nyhetsbrev, enkäter och marketing automation för att kommunicera med sina medborgare och intressenter.
Oscar Uribe, Grundare/VD på Ungapped
Ny kunskap och nya forskningsresultat växer ständigt fram inom viktiga områden och med möjlighet att bidra till att lösa samhällsutmaningar och problem. Samtidigt är omvärlden alltmer turbulent och informationsmängden fortsätter öka exponentiellt. Det gör att det både är viktigare och svårare än någonsin att nå hela vägen fram till både beslutsfattare och allmänheten med välgrundad kunskap och information.
- Satsa på brett eller rätt? Hur når du fram till precis den målgrupp som är relevant för och behöver den välgrundade fakta och information du har att förmedla
- Vilka metoder är mest effektiva när det gäller att nå ut med forskning och kunskap?
- Hur behöver välgrundad kunskap paketeras för att nå fram i konkurrens med mindre noggrann information i bruset – vad gör att mottagarna lyssnar?
Charlotte Aleman är strategisk kommunikatör på forskningsrådet Formas som finansierar och kommunicerar forskning och innovation inom hållbar utveckling. Där arbetar hon bland annat med att utveckla arbetssätt och insatser för att paketera och kommunicera forskning och kunskap samt ansvarar för Formas profilstärkande och relationsbyggande externa arrangemang.
Hon har tidigare arbetat på Post- och telestyrelsen där hon var kommunikationsansvarig för uppdraget att främja digital inkludering som bland annat innefattade att nå svårnådda målgrupper för att stärka deras möjlighet att kommunicera oavsett förutsättningar och förmåga.
Charlotte Aleman,
Strategisk kommunikatör, Formas – ett forskningsråd för hållbar utveckling
När Karlskoga kommun granskades av Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) upptäcktes flera brister i den digitala tillgängligheten – framför allt hundratals otillgängliga pdf-dokument. För att möta lagkraven tog kommunen ett drastiskt beslut: att ta bort alla pdf:er och bygga upp nya, hållbara rutiner från grunden. Hur löste de utmaningarna och vilka lärdomar kan andra dra av deras resa? Karlskoga kommuns kommunikationschef berättar och låter dig ta del av erfarenheter och insikter från resan och planerna framåt.
Susanne Fridberg, Kommunikationschef Karlskoga kommun
Patrik Janesköld,
Senior Account Manager, Omnidocs
Under denna halvtimme får du hjälp att tänka som en destination och förflytta er kommunikation från information till en positiv upplevelse – oavsett om det gäller ett kontor, en anläggning eller en hel region.
Arvid Axland är en av de mest uppskattade föreläsarna inom kommunikation och upplevelser. Han är författare till bästsäljaren Jakten på känslan – konsten att skapa meningsfulla upplevelser, en inspirerande handbok i upplevelsedesign. Han är även grundare av Pool kommunikationsbyrå och har hjälpt hundratals organisationer att skapa värdefulla upplevelser för både sin omvärld och sina medarbetare.
Arvids mission är att göra fler medvetna om vad som krävs för att engagera människor genom kommunikation och medmänskliga handlingar. I föreläsningen delar han med sig av inspirerande exempel och konkreta verktyg för hur du kan skapa starkare upplevelser – och hur du kan välja att se dig själv som en upplevelsedesigner. Det synsättet gör ditt jobb både viktigare och mer lustfyllt.
Arvid Axland, Författare, Inspiratör, Workshophandledare och grundare av Pool kommunikationsbyrå
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en fika i utställningen.
Vad kännetecknar framgångsrik kriskommunikation? Att den bevarar och förstärker individens och organisationens förtroende.
I krissituationer ställs ledarskap och kommunikation på sin spets. Det handlar om att skapa tydlighet i kaos, leda genom osäkerhet och fatta avgörande beslut baserade på begränsad information i pressade lägen. I denna föreläsning delar Mårten Westlund med sig av stora och små sina insikter nära 14 månader efter branden på Lisebergs Oceana – en händelse som utmanade både organisationen och individen.
Mårten Westlund, F.d. Kommunikationschef, Liseberg
LinkedIn har passerat 5 miljoner svenska användare och fler och fler blir aktiva. Men det ställer också högre krav på innehållet och vad som kommuniceras på plattformen. Och det gäller oavsett om du använder LinkedIn för employer branding, tipsar om lediga jobb eller berättar om verksamheter.
Under den här föreläsningen kommer du att få reda på hur du ska tänka och de 3 viktigaste tipsen för offentlig verksamhet på LinkedIn.
Föreläsningen görs av Linda Björck, en av Sveriges främsta experter på LinkedIn och med över 10 års erfarenhet av att utbilda företag och organisationer i hur de når ut på LinkedIn på bästa sätt. Linda har även Sveriges största blogg om LinkedIn, en guldgruva för dig som vill hålla dig uppdaterad.
Linda Björck, LinkedIn-expert & Social media manager, SmartBizz AB
Jorden snurrar snabbare än någonsin, samtidigt som innehållshavet blir allt djupare. Orsaken är två paradigmskiften som på kort tid har sköljt över oss med full kraft och förändrar samhällen från grunden. AI-revolutionen automatiserar våra jobb, medan utvecklingen av ”The Metaverse” smälter samman den fysiska världen med den digitala. Vart är vi på väg? Mediepionjären Nicklas Hermansson ger dig nya perspektiv under en svindlande tidsresa där han delar med sig av metoder och verktyg som han själv har använt för att bygga två team som blivit bäst i världen.
Nicklas Hermansson, Futurist, NomoFomo.
När dagens föreläsningar avslutats bjuds du in till mingel i utställningen där du får möjligheten att umgås med branschkollegor, gamla som nya.
När seminarierna är slut för dagen är du välkommen på årets bankett. Upplev en kväll med firande, nätverkande, skratt och dans där du får njuta av en trerätters middag, storslagen underhållning och ett unikt tillfälle att umgås med kollegor från hela Sverige. Du får dessutom vara med när vinnaren av Megafonen 2025 utses.
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en morgonkaffe i utställningen.
Ricki Rebecka Petrini är journalisten som blev marknadsförare och har jobbat i ledande kommunikationsroller inom koncerner som Procter & Gamble, Kinnevikägda Metro och den nordiska mediejätten Schibsted. Hon har under flera år varit en stark förespråkare för hållbar kommunikation och författat studier kring hur den svenska mediebilden speglar samhället. Speciellt i frågor kopplat till könsroller, mångfald och inkludering. Idag jobbar Ricki som ordförande i Advisory Board på IHM Business School och innehar en interim CMO-roll för utbildningsaktören.
Svenska kyrkan nådde mångmiljonpublik med sitt virala generation klipp förra året, då biskop Johan Dalman pratade generation Z-språk med hela Sverige. Men hur gör man egentligen för att nå de unga via sociala medier - och är det här rätt sätt? Svenska kyrkans innehållsproducent Alice Andreasson som gjorde klippet och redaktionsansvarig Johanna Stenius berättar om vikten av att känna sin målgrupp, om det unika uppdraget att vara kyrka på nätet - och hur internt förtroende är grundpelaren för att våga ta det extra steget i sociala medier.
Alice Andreasson, Innehållsproducent, Svenska kyrkan
Johanna Stenius, Redaktionsansvarig, Svenska kyrkan
Hur skapar vi kommunikation som verkligen engagerar? I Botkyrka utvecklas dialogen mellan kommunen och invånarna genom samskapande – där ungdomar och seniorer får en aktiv roll i att forma budskap, kanaler och metoder. Pascal Tshibanda, kommunikationsdirektör och Katja Sener, strategisk kommunikatör i Botkyrka kommun, delar konkreta exempel på hur Botkyrka bygger broar mellan generationer, stärker delaktighet och skapar en kommunikation som känns relevant och inkluderande. Ta del av lärdomar, inspirerande initiativ och få möjlighet att själv bidra med idéer kring hur vi kan göra dialogen ännu bättre!
Pascal Tshibanda, Kommunikationsdirektör, Botkyrka Kommun.
Katja Sener, Strategisk kommunikatör, Botkyrka.
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en fika i utställningen.
Det är ett stort antal villkor som formar spelplanen för myndigheters kommunikationsaktiviteter och kommunikatörers arbete. Vilka är de mest avgörande, på vilka sätt skapar de möjligheter och hinder och vad avgör kommunikatörers inflytande över dessa villkor? Med utgångspunkt i en sammanställning av aktuell forskning diskuterar Magnus Fredriksson förutsättningarna för myndigheters kommunikationsaktiviteter och hur kommunikatörer kan använda den kunskapen för att utveckla sitt arbete.
Magnus Fredriksson är redaktör och professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet. Han forskar om kommunikation, organisering och styrning i offentlig sektor.
Vad innebär det egentligen att vara kommunikatör idag? Förväntas jag vara både specialist och generalist samtidigt? Kommunikationsavdelningar omfattar ofta flera olika roller, men ledningen saknar ibland en tydlig förståelse för vad som är rimligt att kräva, vilket kan skapa en utmanande arbetsmiljö.
I detta panelsamtal, arrangerat av fackförbundet DIK, möter vi tre erfarna kommunikatörer som delar sina perspektiv. De diskuterar kommunikatörsrollens bredd, hur många olika arbetsuppgifter som är rimliga att kombinera i en tjänst, hur en sund arbetsmiljö kan se ut och hur yrket utvecklas i takt med nya krav och förväntningar.
Maria Ahnér, Kommunikatör och verksamhetsutvecklare, Försäkringskassan.
Pascal Tshibanda, Kommunikationsdirektör, Botkyrka Kommun.
Moderator:
Hillevi Good, Kommunikationschef, fackförbundet DIK
Ät en härlig lunch samtidigt som du får tid att nätverka med andra deltagare. Kaffe och kaka serveras i utställningen efter lunchen.
Under de parallella spåren väljer du själv vilket seminarie du vill delta på. Välj mellan olika ämnen och fördjupa dina kunskaper på de områden som passar dig bäst. Alternativen släpps inom kort.
Många kommunikationsavdelningar har börjat använda AI, men ofta drivs detta av enskilda initiativ snarare än ett organiserat stöd från ledningen. Hur skapar man riktlinjer och struktur för att säkerställa att AI blir ett effektivt verktyg i kommunikationsarbetet? Vilka är nycklarna till framgångsrik AI-adoption – från strategiskt ledarskap till praktiska riktlinjer och stöd för medarbetare.
Petronella Barvaeus , Föreläsare och grundare av Maniola
Hur kan vi tillsammans möta offentlig sektors utmaningar och med hjälp av viktiga mjuka faktorer som säkerhet och compliance, men också med hjälp av AI, skapa bättre digitala förutsättningar?
Samhället förändras. Vi står inför demografiska, urbana och ekonomiska utmaningar. Det blir svårare att behålla samt hitta kompetens. Man ska göra mer på färre resurser. Utöver detta möter vi de utmaningar som vår osäkra omvärld föder oss med.
Hos Sitevision lägger vi stort fokus på att forma en plattform som gör processer - både för invånarna och medarbetarna - mer effektiva. Det ökar produktiviteten, engagemanget och minskar den digitala frustrationen hos alla. Även säkerhet och compliance ligger högt på agendan i plattformen, som vi förser offentlig sektor med.
Som en marknadsledande leverantör av ett CMS för digitala upplevelser, till offentlig sektor, sammanfattar Sitevision några högaktuella utmaningar och beskriver hur vi med hjälp av bland annat AI och regelefterlevnad i det dagliga arbetet, möter dessa utmaningar med målet att skapa bra service invånare och medarbetare.
Alexander Gustafsson, Senior Solution Architect and Head of Presales, Sitevision.
Mikael Sandberg, Business Area Manager, public sector, Sitevision.
Styrmedlet “nudging” utmanar vårt tidigare sätt att tänka kring kommunikation och åtgärder i arbetsmiljön som ska leda till beteendeförändring. Hur kan du som kommunikatör hjälpa medarbetare och kunder mot fler hållbara val och hur lätt är det egentligen att välja rätt idag?
Lyssna på hur du kan tillämpa beteendedesign och nudging i praktiken inom och utanför organisationen och få med dig:
• Kunskap om psykologin bakom våra beslut
• Beteendetekniker som hjälper dig tillämpa nudging inom din organisation
• Exempel på beteendeförändring i praktiken
Kajsa Wallin Lindström, Tjänstedesigner & medgrundare på Beteendelabbet
Du kan alltid lita på att få information från Sveriges Radio i händelse av kris, då annat i samhället inte fungerar. Sveriges Radios beredskapsuppdrag är en avgörande del i det svenska totalförsvaret och en garant mot desinformation.
Hur arbetar Sveriges Radio med extern och intern kommunikation för att säkerställa att så många som möjligt känner till radions beredskapsuppdrag.
Varför har Sveriges Radio tagit steget att göra mer innehåll exklusivt på sina egna plattformar?
Hur har AI förändrat arbetsmetoderna för Sveriges Radios medarbetare?
Detta kommer Sveriges Radios kommunikationsdirektör Tomas Hedenius fördjupa sig om under denna programpunkt.
Tomas Hedenius, Kommunikationsdirektör, Sveriges Radio.
Vad händer när ni börjar betrakta er verksamhet ur kundens perspektiv? Organisationer som lyckas med detta skapar inte bara nöjdare kunder utan även ökad förtroende och effektivitet.
I denna föreläsning utforskar vi:
- Kundresan som verktyg för att skapa värde och förtroende.
- När ska vi välja det mänskliga mötet och när fungerar automation bäst?
- Vad innebär ett systematiskt arbete med kundupplevelsen och hur ni bryggar gapet mellan vad ni tror att ni levererar och vad kunden faktiskt upplever?
Helén Rigamonti är en prisbelönt författare och expert inom kundupplevelse och ledarskap, med över 25 års ledarerfarenhet från B2B, B2C och icke-vinstdrivande organisationer. Hennes bok Customer Experience Management på svenska, utsågs till Årets Bok 2024 av Sveriges Marknadsförbund. Hennes nya bok KUNDSERVICE FÖR HÅLLBARA KUNDRELATIONER – Med AI och CX i verktygslådan, lanseras i februari och är en praktisk guide till framtidens kundservice.
Att få medarbetare att trivas, vilja utvecklas och stanna kvar är frågor som många organisationer brottas med. Det finns olika vägar att gå och lösningen är sällan enkel, ofta beroende på att det är människor vi jobbar med. Oavsett om du provat utan att riktigt lyckas eller hittat den ultimata lösningen för er organisation, kan det vara intressant att höra den väg som Nowa Kommunikation har tagit på sin resa i gränslandet mellan privat och offentlig verksamhet. Michael Stenfeldt tar oss med på en resa som leder oss ända till Tokyo.
Michael Stenfeldt, VD, Nowa Kommunikation
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en fika i utställningen.
En inspirerande föreläsning om hur du kan bli än mer övertygande och professionell när du gör presentationer eller andra anföranden. Ta del av praktiska tips och insikter som ger dig ett försprång och hjälper dig att öka ditt genomslag!
Hur triggar, attraherar och stimulerar jag till lyssning och interaktion?
Hur bygger jag förtroende hos mina mottagare?
Vad är det som berör och påverkar?
Hur äger jag mina professionella talarsituationer, oavsett ämne?
En sak kan vi vara säkra på: det är oerhört mycket mer än innehållet i sig som påverkar hur ett budskap uppfattas och tas emot.
Per Furumo, är en av Sveriges främsta experter inom talarträning, retorik och presentationsteknik. Som röstspecialist sticker Per ut bland Sveriges retorikkonsulter. En mängd av våra stora företag och organisationer, däribland kommuner och myndigheter, de stora bankerna, SVT, Regeringskansliet, EU-kommissionen, Advokatsamfundet, Karolinska Institutet, offentliga personer inom näringslivet och många andra återfinns bland Pers kunder.
När säkerhetsläget i Sverige och världen förändras och både det militära och civila försvaret byggs upp i snabb takt så är också strategisk kommunikation en viktig byggsten. Att förtroendet är starkt för det offentliga i vardagen är viktigt för att myndigheter, kommuner, regioner och länsstyrelser ska kunna leverera på sina uppdrag också i kris och krig.
Konsten att stå med det långsiktiga uppdraget att skapa förtroende samtidigt som du också befinner dig i stormens öga och behöver hantera kommunikationen här och nu kan vara en utmaning. Erfarenheter av att göra just detta har kommunikationsdirektör Anna Lihr på Trafikverket och kommunikationsdirektör Linda Corsvall på Socialstyrelsen.
Anna Lihr, Kommunikationsdirektör, Trafikverket.
Linda Corsvall, Kommunikationsdirektör, Socialstyrelsen.
Anna Teljfors inspirerar kring hur hennes arbetsgrupp på MSB genom åren har arbetat för att öka befolkningens motståndskraft. Hur MSB lyssnar på målgrupperna både via direktkontakt och en metod som de kallar demokratisk riskkommunikation.
Anna Teljfors,
Risk- och kriskommunikatör, MSB.
Ricki Rebecka Petrini är journalisten som blev marknadsförare och har jobbat i ledande kommunikationsroller inom koncerner som Procter & Gamble, Kinnevikägda Metro och den nordiska mediejätten Schibsted. Hon har under flera år varit en stark förespråkare för hållbar kommunikation och författat studier kring hur den svenska mediebilden speglar samhället. Speciellt i frågor kopplat till könsroller, mångfald och inkludering. Idag jobbar Ricki som ordförande i Advisory Board på IHM Business School och innehar en interim CMO-roll för utbildningsaktören.