KONFERENSPROGRAM
Konferensprogram
Skicka in ditt programförslag:
Ricki Rebecka Petrini är journalisten som blev marknadsförare och har jobbat i ledande kommunikationsroller inom koncerner som Procter & Gamble, Kinnevikägda Metro och den nordiska mediejätten Schibsted. Hon har under flera år varit en stark förespråkare för hållbar kommunikation och författat studier kring hur den svenska mediebilden speglar samhället. Speciellt i frågor kopplat till könsroller, mångfald och inkludering. Idag jobbar Ricki som ordförande i Advisory Board på IHM Business School och innehar en interim CMO-roll för utbildningsaktören.
Hur är det att jobba med kommunikation på en av Sveriges mest granskade och kritiserade myndigheter? Från ständig krishantering till förändringskommunikation och alltid med fokus på de mest utsatta och sårbara i samhället.
Åsa Hedin är kommunikationsdirektör på Statens institutionsstyrelse (SiS), en myndighet som bedriver individuellt anpassad tvångsvård och verkställer sluten ungdomsvård.
Åsa har en gedigen erfarenhet av att jobba med kommunikation och ledarskap inom Polisen, Säkerhetspolisen, Trafikverket och nu Statens institutionsstyrelse men också inom kommun och region. Åsa har även skrivit en bok om ledarskap.
Åsa Hedin, Kommunikationsdirektör, Statens institutionsstyrelse (SiS)
Vad kännetecknar framgångsrik kriskommunikation? Att den bevarar och förstärker individens och organisationens förtroende.
I krissituationer ställs ledarskap och kommunikation på sin spets. Det handlar om att skapa tydlighet i kaos, leda genom osäkerhet och fatta avgörande beslut baserade på begränsad information i pressade lägen.
I denna föreläsning delar Mårten Westlund med sig av stora och små sina insikter nära 14 månader efter branden på Lisebergs Oceana – en händelse som utmanade både organisationen och individen.
Mårten Westlund, Tf Kommunikationschef, Liseberg
Jorden snurrar snabbare än någonsin, samtidigt som innehållshavet blir allt djupare. Orsaken är två paradigmskiften som på kort tid har sköljt över oss med full kraft och förändrar samhällen från grunden. AI-revolutionen automatiserar våra jobb, medan utvecklingen av ”The Metaverse” smälter samman den fysiska världen med den digitala. Vart är vi på väg? Mediepionjären Nicklas Hermansson ger dig nya perspektiv under en svindlande tidsresa där han delar med sig av metoder och verktyg som han själv har använt för att bygga två team som blivit bäst i världen.
Nicklas Hermansson, futurist, NomoFomo.
LinkedIn har passerat 5 miljoner svenska användare och fler och fler blir aktiva. Men det ställer också högre krav på innehållet och vad som kommuniceras på plattformen. Och det gäller oavsett om du använder LinkedIn för employer branding, tipsar om lediga jobb eller berättar om verksamheter.
Under den här föreläsningen kommer du att få reda på hur du ska tänka och de 3 viktigaste tipsen för offentlig verksamhet på LinkedIn.
Föreläsningen görs av Linda Björck, en av Sveriges främsta experter på LinkedIn och med över 10 års erfarenhet av att utbilda företag och organisationer i hur de når ut på LinkedIn på bästa sätt. Linda har även Sveriges största blogg om LinkedIn, en guldgruva för dig som vill hålla dig uppdaterad.
Linda Björck, LinkedIn-expert & Social media manager, SmartBizz AB
När säkerhetsläget i Sverige och världen förändras och både det militära och civila försvaret byggs upp i snabb takt så är också strategisk kommunikation en viktig byggsten. Att förtroendet är starkt för det offentliga i vardagen är viktigt för att myndigheter, kommuner, regioner och länsstyrelser ska kunna leverera på sina uppdrag också i kris och krig. Konsten att stå med det långsiktiga uppdraget att skapa förtroende samtidigt som du också befinner dig i stormens öga och behöver hantera kommunikationen här och nu kan vara en utmaning. Erfarenheter av att göra just detta har kommunikationsdirektör Anna Lihr på Trafikverket och kommunikationsdirektör Linda Corsvall på Socialstyrelsen.
Svenska kyrkan nådde mångmiljopnpublik med sitt virala generation klipp förra året, då biskop Johan Dalman pratade generation Z-språk med hela Sverige. Men hur gör man egentligen för att nå de unga via sociala medier - och är det här rätt sätt? Svenska kyrkans innehållsproducent Alice Andreasson som gjorde klippet och redaktionsansvarig Johanna Stenius berättar om vikten av att känna sin målgrupp, om det unika uppdraget att vara kyrka på nätet - och hur internt förtroende är grundpelaren för att våga ta det extra steget i sociala medier.
Alice Andreasson, Innehållsproducent, Svenska kyrkan
Johanna Stenius, Redaktionsansvarig, Svenska kyrkan
Det är ett stort antal villkor som formar spelplanen för myndigheters kommunikationsaktiviteter och kommunikatörers arbete. Vilka är de mest avgörande, på vilka sätt skapar de möjligheter och hinder och vad avgör kommunikatörers inflytande över dessa villkor?
Med utgångspunkt i en sammanställning av aktuell forskning diskuterar Magnus Fredriksson och Josef Pallas förutsättningarna för myndigheters kommunikationsaktiviteter och hur kommunikatörer kan använda den kunskapen för att utveckla sitt arbete.
Magnus Fredriksson är redaktör och professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet. Han forskar om kommunikation, organisering och styrning i offentlig sektor.
Vad förväntas egentligen av mig som kommunikatör, och behöver jag både vara specialist och generalist samtidigt? Ofta finns det många olika roller inom en kommunikationsavdelning, men ledningen har inte alltid koll på vad som är rimligt att förvänta sig av en kommunikatör och arbetsmiljön kan därför bli svår att hantera.
I detta panelsamtal, arrangerat av fackförbundet DIK, möter vi tre yrkesverksamma kommunikatörer som delar sina erfarenheter. De diskuterar kommunikationsrollens bred och hur många hattar som är rimligt att ha i en tjänst, hur en rimlig arbetsmiljö kan ut och hur kommunikationsyrket hela tiden förändras.
Paneldeltagare presenteras inom kort
Den traditionella bilden av krig har suddats ut. Idag finns det andra sätt att göra stor skada på vårt samhälle och vår demokrati som inte behöver innebära väpnade angrepp.. Främmande makt utnyttjar samhällets sårbarheter och använder desinformation, vilseledning och propaganda för att slå split och skada Sverige. Du som kommunikatör, med din unika kompetens, spelar en nyckelroll i Sveriges psykologiska försvar.
Emma Luukka, Kommunikationschef, Myndigheten för psykologiskt försvar.
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en morgonkaffe i utställningen.
Den traditionella bilden av krig har suddats ut. Idag finns det andra sätt att göra stor skada på vårt samhälle och vår demokrati som inte behöver innebära väpnade angrepp.. Främmande makt utnyttjar samhällets sårbarheter och använder desinformation, vilseledning och propaganda för att slå split och skada Sverige. Du som kommunikatör, med din unika kompetens, spelar en nyckelroll i Sveriges psykologiska försvar.
Emma Luukka, Kommunikationschef, Myndigheten för psykologiskt försvar.
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en fika i utställningen.
Hur är det att jobba med kommunikation på en av Sveriges mest granskade och kritiserade myndigheter? Från ständig krishantering till förändringskommunikation och alltid med fokus på de mest utsatta och sårbara i samhället.
Åsa Hedin är kommunikationsdirektör på Statens institutionsstyrelse (SiS), en myndighet som bedriver individuellt anpassad tvångsvård och verkställer sluten ungdomsvård.
Åsa har en gedigen erfarenhet av att jobba med kommunikation och ledarskap inom Polisen, Säkerhetspolisen, Trafikverket och nu Statens institutionsstyrelse men också inom kommun och region. Åsa har även skrivit en bok om ledarskap.
Åsa Hedin, Kommunikationsdirektör, Statens institutionsstyrelse (SiS)
Ät en härlig lunch samtidigt som du får tid att nätverka med andra deltagare. Kaffe och kaka serveras i Utställningen efter lunchen.
Under de parallella spåren väljer du själv vilket seminarie du vill delta på. Välj mellan olika ämnen och fördjupa dina kunskaper på de områden som passar dig bäst. Alternativen släpps inom kort!
Myndigheten för psykologiskt försvar har som huvuduppdrag att samordna, utveckla och stärka Sveriges psykologiska försvar. Sedan myndigheten startade 2022 har barn och unga varit en viktig målgrupp att inkludera i arbetet med att bygga ett mer motståndskraftigt samhälle som står emot desinformation, propaganda och påverkanskampanjer från främmande makt. Under detta samtal kommer Sara Carlstein, utredare vid MPF, tillsammans med representant från myndighetens nyetablerade nätverk Youth Resilience Hub prata om hur offentlig sektor kan samarbeta med unga civilsamhällesorganisationer och vad man kan lära sig av varandra.
Sara Carlstein, Utredare, MPF.
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en fika i utställningen.
LinkedIn har passerat 5 miljoner svenska användare och fler och fler blir aktiva. Men det ställer också högre krav på innehållet och vad som kommuniceras på plattformen. Och det gäller oavsett om du använder LinkedIn för employer branding, tipsar om lediga jobb eller berättar om verksamheter.
Under den här föreläsningen kommer du att få reda på hur du ska tänka och de 3 viktigaste tipsen för offentlig verksamhet på LinkedIn.
Föreläsningen görs av Linda Björck, en av Sveriges främsta experter på LinkedIn och med över 10 års erfarenhet av att utbilda företag och organisationer i hur de når ut på LinkedIn på bästa sätt. Linda har även Sveriges största blogg om LinkedIn, en guldgruva för dig som vill hålla dig uppdaterad.
Linda Björck, LinkedIn-expert & Social media manager, SmartBizz AB
Jorden snurrar snabbare än någonsin, samtidigt som innehållshavet blir allt djupare. Orsaken är två paradigmskiften som på kort tid har sköljt över oss med full kraft och förändrar samhällen från grunden. AI-revolutionen automatiserar våra jobb, medan utvecklingen av ”The Metaverse” smälter samman den fysiska världen med den digitala. Vart är vi på väg? Mediepionjären Nicklas Hermansson ger dig nya perspektiv under en svindlande tidsresa där han delar med sig av metoder och verktyg som han själv har använt för att bygga två team som blivit bäst i världen.
Nicklas Hermansson, Futurist, NomoFomo.
När dagens föreläsningar avslutats bjuds du in till mingel i utställningen där du får möjligheten att umgås med branschkollegor, gamla som nya.
När seminarierna är slut för dagen är du välkommen på årets bankett. Upplev en kväll med firande, nätverkande, skratt och dans där du får njuta av en trerätters middag, storslagen underhållning och ett unikt tillfälle att umgås med kollegor från hela Sverige. Du får dessutom vara med när vinnaren av Megafonen 2025 utses.
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en morgonkaffe i utställningen.
Svenska kyrkan nådde mångmiljopnpublik med sitt virala generation klipp förra året, då biskop Johan Dalman pratade generation Z-språk med hela Sverige. Men hur gör man egentligen för att nå de unga via sociala medier - och är det här rätt sätt? Svenska kyrkans innehållsproducent Alice Andreasson som gjorde klippet och redaktionsansvarig Johanna Stenius berättar om vikten av att känna sin målgrupp, om det unika uppdraget att vara kyrka på nätet - och hur internt förtroende är grundpelaren för att våga ta det extra steget i sociala medier.
Alice Andreasson, Innehållsproducent, Svenska kyrkan
Johanna Stenius, Redaktionsansvarig, Svenska kyrkan
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en fika i utställningen.
Det är ett stort antal villkor som formar spelplanen för myndigheters kommunikationsaktiviteter och kommunikatörers arbete. Vilka är de mest avgörande, på vilka sätt skapar de möjligheter och hinder och vad avgör kommunikatörers inflytande över dessa villkor? Med utgångspunkt i en sammanställning av aktuell forskning diskuterar Magnus Fredriksson och Josef Pallas förutsättningarna för myndigheters kommunikationsaktiviteter och hur kommunikatörer kan använda den kunskapen för att utveckla sitt arbete.
Magnus Fredriksson är redaktör och professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet. Han forskar om kommunikation, organisering och styrning i offentlig sektor.
Vad förväntas egentligen av mig som kommunikatör, och behöver jag både vara specialist och generalist samtidigt? Ofta finns det många olika roller inom en kommunikationsavdelning, men ledningen har inte alltid koll på vad som är rimligt att förvänta sig av en kommunikatör och arbetsmiljön kan därför bli svår att hantera.
I detta panelsamtal, arrangerat av fackförbundet DIK, möter vi tre yrkesverksamma kommunikatörer som delar sina erfarenheter. De diskuterar kommunikationsrollens bred och hur många hattar som är rimligt att ha i en tjänst, hur en rimlig arbetsmiljö kan ut och hur kommunikationsyrket hela tiden förändras.
Paneldeltagare presenteras inom kort
Ät en härlig lunch samtidigt som du får tid att nätverka med andra deltagare. Kaffe och kaka serveras i utställningen efter lunchen.
Under de parallella spåren väljer du själv vilket seminarie du vill delta på. Välj mellan olika ämnen och fördjupa dina kunskaper på de områden som passar dig bäst. Alternativen släpps inom kort.
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en morgonkaffe i utställningen.
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en morgonkaffe i utställningen.
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en fika i utställningen.
Vad kännetecknar framgångsrik kriskommunikation? Att den bevarar och förstärker individens och organisationens förtroende.
I krissituationer ställs ledarskap och kommunikation på sin spets. Det handlar om att skapa tydlighet i kaos, leda genom osäkerhet och fatta avgörande beslut baserade på begränsad information i pressade lägen. I denna föreläsning delar Mårten Westlund med sig av stora och små sina insikter nära 14 månader efter branden på Lisebergs Oceana – en händelse som utmanade både organisationen och individen.
Mårten Westlund, Tf Kommunikationschef, Liseberg
När säkerhetsläget i Sverige och världen förändras och både det militära och civila försvaret byggs upp i snabb takt så är också strategisk kommunikation en viktig byggsten. Att förtroendet är starkt för det offentliga i vardagen är viktigt för att myndigheter, kommuner, regioner och länsstyrelser ska kunna leverera på sina uppdrag också i kris och krig. Konsten att stå med det långsiktiga uppdraget att skapa förtroende samtidigt som du också befinner dig i stormens öga och behöver hantera kommunikationen här och nu kan vara en utmaning. Erfarenheter av att göra just detta har kommunikationsdirektör Anna Lihr på Trafikverket och kommunikationsdirektör Linda Corsvall på Socialstyrelsen.
Anna Teljfors inspirerar kring hur hennes arbetsgrupp på MSB genom åren har arbetat för att öka befolkningens motståndskraft. Hur MSB lyssnar på målgrupperna både via direktkontakt och en metod som de kallar demokratisk riskkommunikation.
Anna Teljfors
Handläggare på enheten för säkerhet i offentlig miljö och enskildas beredskap., MSB.
Ricki Rebecka Petrini är journalisten som blev marknadsförare och har jobbat i ledande kommunikationsroller inom koncerner som Procter & Gamble, Kinnevikägda Metro och den nordiska mediejätten Schibsted. Hon har under flera år varit en stark förespråkare för hållbar kommunikation och författat studier kring hur den svenska mediebilden speglar samhället. Speciellt i frågor kopplat till könsroller, mångfald och inkludering. Idag jobbar Ricki som ordförande i Advisory Board på IHM Business School och innehar en interim CMO-roll för utbildningsaktören.