KONFERENSPROGRAM

Publikom Konferensprogram 2025

Årets inspirerande och fullspäckade program fokuserar på ämnen som bl a; kriskommunikation, desinformation, AI i kommunikationsarbetet, nudging, mediaträning, pressarbete för ökad synlighet, mångfald och inkludering, storytelling, varumärkesbyggande, destinations- och evenemangsmarknadsföring, brand experience, den offentliga kommunikatörens roll, organisation, strategier och mycket mer.
 
Bland talarna finns en mängd av välrenommerade föreläsare, populära inspiratörer och ansedda kommunikationsproffs.
Programmet uppdateras kontinuerligt. Håll utkik!

Dag 1 - 25 mars 2025

Registrering och kaffe i utställningen
  • 08:00 - 08:50
  • Utställningen

Registrering och kaffe i utställningen

Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en morgonkaffe i utställningen.

Årets moderator Ricki Petrini öppnar Publikom 2025
  • 08:50 - 09:00
  • Plenumsalen

Årets moderator Ricki Petrini öppnar Publikom 2025

Ricki Rebecka Petrini är journalisten som blev marknadsförare och har jobbat i ledande kommunikationsroller inom koncerner som Procter & Gamble, Kinnevikägda Metro och den nordiska mediejätten Schibsted. Hon har under flera år varit en stark förespråkare för hållbar kommunikation och författat studier kring hur den svenska mediebilden speglar samhället. Speciellt i frågor kopplat till könsroller, mångfald och inkludering. Idag jobbar Ricki som ordförande i Advisory Board på IHM Business School och innehar en interim CMO-roll för utbildningsaktören.

Ola Billger inleder Publikom 2025
  • 09:00 - 09:10
  • Plenumsalen

Ola Billger inleder Publikom 2025

Överblick över kommunikationens roll i ett utsatt samhällsläge. Helhetsperspektivet och vikten av att skapa förtroende och samverkan.

Ola Billger, Kommunikationschef, FRA

Omvärldsläget och totalförsvarets kommunikation
  • 09:10 - 09:40
  • Plenumsalen

Omvärldsläget och totalförsvarets kommunikation

Hur påverkar omvärldsläget kommunikationsbehoven?
Vilka budskap vi ska förmedla?
Vad som behöver göras i Sverige för att stärka kommunikationsberedskapen?

Ola Billger, Kommunikationschef, FRA

Det psykologiska försvaret – kommunikatörens nyckelroll
  • 09:40 - 10:20
  • Plenumsalen

Det psykologiska försvaret – kommunikatörens nyckelroll

Den traditionella bilden av krig har suddats ut. Idag finns det andra sätt att göra stor skada på vårt samhälle och vår demokrati som inte behöver innebära väpnade angrepp.. Främmande makt utnyttjar samhällets sårbarheter och använder desinformation, vilseledning och propaganda för att slå split och skada Sverige. Du som kommunikatör, med din unika kompetens, spelar en nyckelroll i Sveriges psykologiska försvar.

Emma Luukka, Kommunikationschef, Myndigheten för psykologiskt försvar.

Fika och mingel i utställningen
  • 10:20 - 10:50
  • Utställningen

Fika och mingel i utställningen

Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en fika i utställningen.

Panelsamtal: Kriskommunikation och desinformation i lokalsamhället
  • 10:50 - 11:30
  • Plenumsalen

Panelsamtal: Kriskommunikation och desinformation i lokalsamhället

I krissituationer sprids desinformation snabbt och kan förvärra redan svåra situationer. Effektiv kriskommunikation är avgörande för att minska missförstånd och bygga förtroende i lokalsamhällen. Hur kan vi bemöta desinformation och samtidigt säkerställa att korrekt information når fram? I detta panelsamtal lyfter vi strategier för att hantera både desinformation och kommunikationsutmaningar i kriser.

Emma Luukka, Kommunikationschef, Myndigheten för psykologiskt försvar.
Ola Billger, Kommunikationschef, FRA.
Åsa Hedin, Kommunikationsdirektör, Statens institutionsstyrelse (SiS).
Tomas Hedenius, Kommunikationsdirektör, Sveriges Radio.
Caroline Thunved, VD, Sveriges Kommunikatörer.

 Från en okänd myndighet till en myndighet mitt i samhällsdebatten.
  • 11:30 - 12:10
  • Plenumsalen

Från en okänd myndighet till en myndighet mitt i samhällsdebatten.

Hur är det att jobba med kommunikation på en av Sveriges mest granskade och kritiserade myndigheter? Från ständig krishantering till förändringskommunikation och alltid med fokus på de mest utsatta och sårbara i samhället.

Åsa Hedin är kommunikationsdirektör på Statens institutionsstyrelse (SiS), en myndighet som bedriver individuellt anpassad tvångsvård och verkställer sluten ungdomsvård. Åsa har en gedigen erfarenhet av att jobba med kommunikation och ledarskap inom Polisen, Säkerhetspolisen, Trafikverket och nu Statens institutionsstyrelse men också inom kommun och region. Åsa har även skrivit en bok om ledarskap.

Åsa Hedin, Kommunikationsdirektör, Statens institutionsstyrelse (SiS)

Lunch med efterföljande mingel i utställningen
  • 12:10 - 13:20
  • Mälarsalen

Lunch med efterföljande mingel i utställningen

Ät en härlig lunch samtidigt som du får tid att nätverka med andra deltagare. Kaffe och kaka serveras i Utställningen efter lunchen.

Parallella spår
  • 13:20 - 14:30

Parallella spår

Under de parallella spåren väljer du själv vilket seminarie du vill delta på. Välj mellan olika ämnen och fördjupa dina kunskaper på de områden som passar dig bäst. Alternativen släpps inom kort!

Att inkludera och stärka ungas roll i Sveriges psykologiska försvar
  • 13:20 - 13:50
  • Fogelström

Att inkludera och stärka ungas roll i Sveriges psykologiska försvar

Myndigheten för psykologiskt försvar har som huvuduppdrag att samordna, utveckla och stärka Sveriges psykologiska försvar. Sedan myndigheten startade 2022 har barn och unga varit en viktig målgrupp att inkludera i arbetet med att bygga ett mer motståndskraftigt samhälle som står emot desinformation, propaganda och påverkanskampanjer från främmande makt. Under detta samtal kommer Sara Carlstein, utredare vid MPF, tillsammans med representant från myndighetens nyetablerade nätverk Youth Resilience Hub prata om hur offentlig sektor kan samarbeta med unga civilsamhällesorganisationer och vad man kan lära sig av varandra.

Sara Carlstein, Utredare, MPF.
Gaga Jakhashvili, Förbundssekreterare, Ung Media Sverige.

Att nå alla i en kris – insikter och verktyg för tillgänglig kommunikation
  • 14:00 - 14:30
  • Fogelström

Att nå alla i en kris – insikter och verktyg för tillgänglig kommunikation

Tydlig och tillgänglig kommunikation är avgörande för att både människor och samhälle ska fungera bra under en kris. Men hur säkerställer vi egentligen att information når alla, oavsett förutsättningar? Välkommen att lyssna när Begripsam delar med sig av lärdomar från forskning om kommunikation under covid-19-pandemin och lyfter fram utmaningar och lösningar inom kriskommunikation. Hur kan viktiga budskap anpassas för personer med funktionsnedsättning, äldre och de som har svenska som andraspråk. Vilka format och kanaler fungerar bäst? Hur kan vi undvika vanliga fallgropar? Med konkreta exempel och praktiska råd ger vi en vägledning för att stärka och utveckla kommunikationen i svåra situationer.

Karin Forsell, Tillgänglighetsexpert och journalist, Begripsam.

Digital kommunikation för offentlig sektor
  • 13:20 - 13:50
  • Tornet

Digital kommunikation för offentlig sektor

Digitala kommunikationsplattformar kan revolutionera den offentliga sektorns interaktion med medborgare genom att erbjuda snabbare och mer transparent kommunikation. Genom att använda dessa verktyg kan myndigheter effektivisera sina processer, minska byråkrati och förbättra medborgarnas tillgång till tjänster. Detta leder till ökad medborgartillfredsställelse och en mer effektiv offentlig förvaltning.

Under presentationen kommer Oscar att ta upp konkreta exempel på hur kommuner, myndigheter och lärosäten använder sig av nyhetsbrev, enkäter och marketing automation för att kommunicera med sina medborgare och intressenter.

Oscar Uribe, Grundare/VD på Ungapped

Att kommunicera forskning och fakta – hur når vi fram till rätt målgrupper i kraftig konkurrens om uppmärksamheten?
  • 14.00 - 14.30
  • Tornet

Att kommunicera forskning och fakta – hur når vi fram till rätt målgrupper i kraftig konkurrens om uppmärksamheten?

Ny kunskap och nya forskningsresultat växer ständigt fram inom viktiga områden och med möjlighet att bidra till att lösa samhällsutmaningar och problem. Samtidigt är omvärlden alltmer turbulent och informationsmängden fortsätter öka exponentiellt. Det gör att det både är viktigare och svårare än någonsin att nå hela vägen fram till både beslutsfattare och allmänheten med välgrundad kunskap och information.
- Satsa på brett eller rätt? Hur når du fram till precis den målgrupp som är relevant för och behöver den välgrundade fakta och information du har att förmedla
- Vilka metoder är mest effektiva när det gäller att nå ut med forskning och kunskap?
- Hur behöver välgrundad kunskap paketeras för att nå fram i konkurrens med mindre noggrann information i bruset – vad gör att mottagarna lyssnar?

Charlotte Aleman är strategisk kommunikatör på forskningsrådet Formas som finansierar och kommunicerar forskning och innovation inom hållbar utveckling. Där arbetar hon bland annat med att utveckla arbetssätt och insatser för att paketera och kommunicera forskning och kunskap samt ansvarar för Formas profilstärkande och relationsbyggande externa arrangemang. Hon har tidigare arbetat på Post- och telestyrelsen där hon var kommunikationsansvarig för uppdraget att främja digital inkludering som bland annat innefattade att nå svårnådda målgrupper för att stärka deras möjlighet att kommunicera oavsett förutsättningar och förmåga.

Charlotte Aleman, Strategisk kommunikatör, Formas – ett forskningsråd för hållbar utveckling

Från tillsyn till tillgänglighet – så jobbar Karlskoga kommun med digital tillgänglighet
  • 13.20-13.50
  • Plenumsalen

Från tillsyn till tillgänglighet – så jobbar Karlskoga kommun med digital tillgänglighet

När Karlskoga kommun granskades av Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) upptäcktes flera brister i den digitala tillgängligheten – framför allt hundratals otillgängliga pdf-dokument. För att möta lagkraven tog kommunen ett drastiskt beslut: att ta bort alla pdf:er och bygga upp nya, hållbara rutiner från grunden. Hur löste de utmaningarna och vilka lärdomar kan andra dra av deras resa? Karlskoga kommuns kommunikationschef berättar och låter dig ta del av erfarenheter och insikter från resan och planerna framåt.

Susanne Fridberg, Kommunikationschef Karlskoga kommun
Patrik Janesköld, Senior Account Manager, Omnidocs

Gör din verksamhet till en magnet – skapa en plats människor vill vara en del av.
  • 14:00 - 14.30
  • Plenumsalen

Gör din verksamhet till en magnet – skapa en plats människor vill vara en del av.

Under denna halvtimme får du hjälp att tänka som en destination och förflytta er kommunikation från information till en positiv upplevelse – oavsett om det gäller ett kontor, en anläggning eller en hel region. Arvid Axland är en av de mest uppskattade föreläsarna inom kommunikation och upplevelser. Han är författare till bästsäljaren Jakten på känslan – konsten att skapa meningsfulla upplevelser, en inspirerande handbok i upplevelsedesign. Han är även grundare av Pool kommunikationsbyrå och har hjälpt hundratals organisationer att skapa värdefulla upplevelser för både sin omvärld och sina medarbetare.

Arvids mission är att göra fler medvetna om vad som krävs för att engagera människor genom kommunikation och medmänskliga handlingar. I föreläsningen delar han med sig av inspirerande exempel och konkreta verktyg för hur du kan skapa starkare upplevelser – och hur du kan välja att se dig själv som en upplevelsedesigner. Det synsättet gör ditt jobb både viktigare och mer lustfyllt.

Arvid Axland, Författare, Inspiratör, Workshophandledare och grundare av Pool kommunikationsbyrå

Fika och mingel i utställningen
  • 14:30 - 15:00
  • Utställningen

Fika och mingel i utställningen

Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en fika i utställningen.

Kriskommunikation & förtroende
  • 15:00 - 15:40
  • Plenumsalen

Kriskommunikation & förtroende

Vad kännetecknar framgångsrik kriskommunikation? Att den bevarar och förstärker individens och organisationens förtroende. I krissituationer ställs ledarskap och kommunikation på sin spets. Det handlar om att skapa tydlighet i kaos, leda genom osäkerhet och fatta avgörande beslut baserade på begränsad information i pressade lägen. I denna föreläsning delar Mårten Westlund med sig av stora och små sina insikter nära 14 månader efter branden på Lisebergs Oceana – en händelse som utmanade både organisationen och individen.

Mårten Westlund, F.d. Kommunikationschef, Liseberg

Framgångsfaktorer för LinkedIn
  • 15:40 - 16:20
  • Plenumsalen

Framgångsfaktorer för LinkedIn

LinkedIn har passerat 5 miljoner svenska användare och fler och fler blir aktiva. Men det ställer också högre krav på innehållet och vad som kommuniceras på plattformen. Och det gäller oavsett om du använder LinkedIn för employer branding, tipsar om lediga jobb eller berättar om verksamheter. Under den här föreläsningen kommer du att få reda på hur du ska tänka och de 3 viktigaste tipsen för offentlig verksamhet på LinkedIn. Föreläsningen görs av Linda Björck, en av Sveriges främsta experter på LinkedIn och med över 10 års erfarenhet av att utbilda företag och organisationer i hur de når ut på LinkedIn på bästa sätt. Linda har även Sveriges största blogg om LinkedIn, en guldgruva för dig som vill hålla dig uppdaterad.

Linda Björck, LinkedIn-expert & Social media manager, SmartBizz AB

2049 – hur kommunicerar vi om 25 år?
  • 16:20 - 17:00
  • Plenumsalen

2049 – hur kommunicerar vi om 25 år?

Jorden snurrar snabbare än någonsin, samtidigt som innehållshavet blir allt djupare. Orsaken är två paradigmskiften som på kort tid har sköljt över oss med full kraft och förändrar samhällen från grunden. AI-revolutionen automatiserar våra jobb, medan utvecklingen av ”The Metaverse” smälter samman den fysiska världen med den digitala. Vart är vi på väg? Mediepionjären Nicklas Hermansson ger dig nya perspektiv under en svindlande tidsresa där han delar med sig av metoder och verktyg som han själv har använt för att bygga två team som blivit bäst i världen.

Nicklas Hermansson, Futurist, NomoFomo.

Årets moderator Ricki Petrini sammanfattar  dag 1
  • 17:00 - 17:10
  • Plenumsalen

Årets moderator Ricki Petrini sammanfattar dag 1

Mingel i utställningen
  • 17:10 - 18:00
  • Utställningen

Mingel i utställningen

När dagens föreläsningar avslutats bjuds du in till mingel i utställningen där du får möjligheten att umgås med branschkollegor, gamla som nya.

Årets Bankett
  • 19:00 - sent
  • Münchenbryggeriet - Mälarsalen

Årets Bankett

När seminarierna är slut för dagen är du välkommen på årets bankett. Upplev en kväll med firande, nätverkande, skratt och dans där du får njuta av en trerätters middag, storslagen underhållning och ett unikt tillfälle att umgås med kollegor från hela Sverige. Du får dessutom vara med när vinnaren av Megafonen 2025 utses.

Dag 2 - 26 mars 2025

Registrering & kaffe i utställningen
  • 08:20 - 09:00
  • Utställningen

Registrering & kaffe i utställningen

Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en morgonkaffe i utställningen.

Årets moderator inleder dag 2
  • 09:00 - 09:10
  • Plenumsalen

Årets moderator inleder dag 2

Ricki Rebecka Petrini är journalisten som blev marknadsförare och har jobbat i ledande kommunikationsroller inom koncerner som Procter & Gamble, Kinnevikägda Metro och den nordiska mediejätten Schibsted. Hon har under flera år varit en stark förespråkare för hållbar kommunikation och författat studier kring hur den svenska mediebilden speglar samhället. Speciellt i frågor kopplat till könsroller, mångfald och inkludering. Idag jobbar Ricki som ordförande i Advisory Board på IHM Business School och innehar en interim CMO-roll för utbildningsaktören.

Måste man nå generation Z? Svenska kyrkan om sitt unika uppdrag i sociala medier.
  • 09:10 - 09:40
  • Plenumsalen

Måste man nå generation Z? Svenska kyrkan om sitt unika uppdrag i sociala medier.

Svenska kyrkan nådde mångmiljonpublik med sitt virala generation klipp förra året, då biskop Johan Dalman pratade generation Z-språk med hela Sverige. Men hur gör man egentligen för att nå de unga via sociala medier - och är det här rätt sätt? Svenska kyrkans innehållsproducent Alice Andreasson som gjorde klippet och redaktionsansvarig Johanna Stenius berättar om vikten av att känna sin målgrupp, om det unika uppdraget att vara kyrka på nätet - och hur internt förtroende är grundpelaren för att våga ta det extra steget i sociala medier.

Alice Andreasson, Innehållsproducent, Svenska kyrkan
Johanna Stenius, Redaktionsansvarig, Svenska kyrkan

Samskapad kommunikation i Botkyrka – invånarna formar dialogen
  • 09:40 - 10:10
  • Plenumsalen

Samskapad kommunikation i Botkyrka – invånarna formar dialogen

Hur skapar vi kommunikation som verkligen engagerar? I Botkyrka utvecklas dialogen mellan kommunen och invånarna genom samskapande – där ungdomar och seniorer får en aktiv roll i att forma budskap, kanaler och metoder. Pascal Tshibanda, kommunikationsdirektör och Katja Sener, strategisk kommunikatör i Botkyrka kommun, delar konkreta exempel på hur Botkyrka bygger broar mellan generationer, stärker delaktighet och skapar en kommunikation som känns relevant och inkluderande. Ta del av lärdomar, inspirerande initiativ och få möjlighet att själv bidra med idéer kring hur vi kan göra dialogen ännu bättre!

Pascal Tshibanda, Kommunikationsdirektör, Botkyrka Kommun.
Katja Sener, Strategisk kommunikatör, Botkyrka.

Fika och mingel i utställningen
  • 10:10 - 10:40
  • Utställningen

Fika och mingel i utställningen

Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en fika i utställningen.

Att ta en plats - spelplanen för myndighetskommunikation
  • 10:40 - 11:20
  • Plenumsalen

Att ta en plats - spelplanen för myndighetskommunikation

Det är ett stort antal villkor som formar spelplanen för myndigheters kommunikationsaktiviteter och kommunikatörers arbete. Vilka är de mest avgörande, på vilka sätt skapar de möjligheter och hinder och vad avgör kommunikatörers inflytande över dessa villkor? Med utgångspunkt i en sammanställning av aktuell forskning diskuterar Magnus Fredriksson förutsättningarna för myndigheters kommunikationsaktiviteter och hur kommunikatörer kan använda den kunskapen för att utveckla sitt arbete.

Magnus Fredriksson är redaktör och professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet. Han forskar om kommunikation, organisering och styrning i offentlig sektor.

Panelsamtal: Rollen som kommunikatör
  • 11:20 - 12:00
  • Plenumsalen

Panelsamtal: Rollen som kommunikatör

Vad innebär det egentligen att vara kommunikatör idag? Förväntas jag vara både specialist och generalist samtidigt? Kommunikationsavdelningar omfattar ofta flera olika roller, men ledningen saknar ibland en tydlig förståelse för vad som är rimligt att kräva, vilket kan skapa en utmanande arbetsmiljö.

I detta panelsamtal, arrangerat av fackförbundet DIK, möter vi tre erfarna kommunikatörer som delar sina perspektiv. De diskuterar kommunikatörsrollens bredd, hur många olika arbetsuppgifter som är rimliga att kombinera i en tjänst, hur en sund arbetsmiljö kan se ut och hur yrket utvecklas i takt med nya krav och förväntningar.

Maria Ahnér, Kommunikatör och verksamhetsutvecklare, Försäkringskassan.
Pascal Tshibanda, Kommunikationsdirektör, Botkyrka Kommun.
Moderator: Hillevi Good, Kommunikationschef, fackförbundet DIK

Lunch med efterföljande mingel i utställningen
  • 12:00 - 13:10
  • Utställningen

Lunch med efterföljande mingel i utställningen

Ät en härlig lunch samtidigt som du får tid att nätverka med andra deltagare. Kaffe och kaka serveras i utställningen efter lunchen.

Parallella spår
  • 13:10 - 14:20

Parallella spår

Under de parallella spåren väljer du själv vilket seminarie du vill delta på. Välj mellan olika ämnen och fördjupa dina kunskaper på de områden som passar dig bäst. Alternativen släpps inom kort.

Framgångsrik AI-adoption på kommunikationsavdelningen: Gasa och bromsa samtidigt?
  • 13:10 - 13:40
  • Tornet

Framgångsrik AI-adoption på kommunikationsavdelningen: Gasa och bromsa samtidigt?

Många kommunikationsavdelningar har börjat använda AI, men ofta drivs detta av enskilda initiativ snarare än ett organiserat stöd från ledningen. Hur skapar man riktlinjer och struktur för att säkerställa att AI blir ett effektivt verktyg i kommunikationsarbetet? Vilka är nycklarna till framgångsrik AI-adoption – från strategiskt ledarskap till praktiska riktlinjer och stöd för medarbetare.

Petronella Barvaeus , Föreläsare och grundare av Maniola

Tillsammans möter vi offentlig sektors utmaningar
  • 13.50-14.20
  • Tornet

Tillsammans möter vi offentlig sektors utmaningar

Hur kan vi tillsammans möta offentlig sektors utmaningar och med hjälp av viktiga mjuka faktorer som säkerhet och compliance, men också med hjälp av AI, skapa bättre digitala förutsättningar?

Samhället förändras. Vi står inför demografiska, urbana och ekonomiska utmaningar. Det blir svårare att behålla samt hitta kompetens. Man ska göra mer på färre resurser. Utöver detta möter vi de utmaningar som vår osäkra omvärld föder oss med. Hos Sitevision lägger vi stort fokus på att forma en plattform som gör processer - både för invånarna och medarbetarna - mer effektiva. Det ökar produktiviteten, engagemanget och minskar den digitala frustrationen hos alla. Även säkerhet och compliance ligger högt på agendan i plattformen, som vi förser offentlig sektor med.

Som en marknadsledande leverantör av ett CMS för digitala upplevelser, till offentlig sektor, sammanfattar Sitevision några högaktuella utmaningar och beskriver hur vi med hjälp av bland annat AI och regelefterlevnad i det dagliga arbetet, möter dessa utmaningar med målet att skapa bra service invånare och medarbetare.

Alexander Gustafsson, Senior Solution Architect and Head of Presales, Sitevision.
Mikael Sandberg, Business Area Manager, public sector, Sitevision.

Nudging och beteendedesing i praktiken - Så gör organisationen det lätt att göra rätt
  • 13:10 - 13:40
  • Fogelström

Nudging och beteendedesing i praktiken - Så gör organisationen det lätt att göra rätt

Styrmedlet “nudging” utmanar vårt tidigare sätt att tänka kring kommunikation och åtgärder i arbetsmiljön som ska leda till beteendeförändring. Hur kan du som kommunikatör hjälpa medarbetare och kunder mot fler hållbara val och hur lätt är det egentligen att välja rätt idag? Lyssna på hur du kan tillämpa beteendedesign och nudging i praktiken inom och utanför organisationen och få med dig: • Kunskap om psykologin bakom våra beslut • Beteendetekniker som hjälper dig tillämpa nudging inom din organisation • Exempel på beteendeförändring i praktiken

Kajsa Wallin Lindström, Tjänstedesigner & medgrundare på Beteendelabbet

Sveriges Radios roll vid kris och krig
  • 13:50 - 14:20
  • Fogelström

Sveriges Radios roll vid kris och krig

Du kan alltid lita på att få information från Sveriges Radio i händelse av kris, då annat i samhället inte fungerar. Sveriges Radios beredskapsuppdrag är en avgörande del i det svenska totalförsvaret och en garant mot desinformation.

Hur arbetar Sveriges Radio med extern och intern kommunikation för att säkerställa att så många som möjligt känner till radions beredskapsuppdrag. Varför har Sveriges Radio tagit steget att göra mer innehåll exklusivt på sina egna plattformar? Hur har AI förändrat arbetsmetoderna för Sveriges Radios medarbetare?

Detta kommer Sveriges Radios kommunikationsdirektör Tomas Hedenius fördjupa sig om under denna programpunkt.
Tomas Hedenius, Kommunikationsdirektör, Sveriges Radio.

Se världen genom kundens ögon – Det mänskliga mötet vs automation
  • 13:10 - 13:40
  • Plenumsalen

Se världen genom kundens ögon – Det mänskliga mötet vs automation

Vad händer när ni börjar betrakta er verksamhet ur kundens perspektiv? Organisationer som lyckas med detta skapar inte bara nöjdare kunder utan även ökad förtroende och effektivitet.

I denna föreläsning utforskar vi:
- Kundresan som verktyg för att skapa värde och förtroende.
- När ska vi välja det mänskliga mötet och när fungerar automation bäst?
- Vad innebär ett systematiskt arbete med kundupplevelsen och hur ni bryggar gapet mellan vad ni tror att ni levererar och vad kunden faktiskt upplever?

Helén Rigamonti är en prisbelönt författare och expert inom kundupplevelse och ledarskap, med över 25 års ledarerfarenhet från B2B, B2C och icke-vinstdrivande organisationer. Hennes bok Customer Experience Management på svenska, utsågs till Årets Bok 2024 av Sveriges Marknadsförbund. Hennes nya bok KUNDSERVICE FÖR HÅLLBARA KUNDRELATIONER – Med AI och CX i verktygslådan, lanseras i februari och är en praktisk guide till framtidens kundservice.

Familjen går först
  • 13:50 - 14:20
  • Plenumsalen

Familjen går först

Att få medarbetare att trivas, vilja utvecklas och stanna kvar är frågor som många organisationer brottas med. Det finns olika vägar att gå och lösningen är sällan enkel, ofta beroende på att det är människor vi jobbar med. Oavsett om du provat utan att riktigt lyckas eller hittat den ultimata lösningen för er organisation, kan det vara intressant att höra den väg som Nowa Kommunikation har tagit på sin resa i gränslandet mellan privat och offentlig verksamhet. Michael Stenfeldt tar oss med på en resa som leder oss ända till Tokyo.

Michael Stenfeldt, VD, Nowa Kommunikation

Fika och mingel i utställningen
  • 14.20 - 14.40
  • Utställningen

Fika och mingel i utställningen

Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en fika i utställningen.

God muntlig kommunikation – att vara maximalt professionell i det skarpa läget
  • 14.40 - 15.10
  • Plenumsalen

God muntlig kommunikation – att vara maximalt professionell i det skarpa läget

En inspirerande föreläsning om hur du kan bli än mer övertygande och professionell när du gör presentationer eller andra anföranden. Ta del av praktiska tips och insikter som ger dig ett försprång och hjälper dig att öka ditt genomslag!

Hur triggar, attraherar och stimulerar jag till lyssning och interaktion? Hur bygger jag förtroende hos mina mottagare? Vad är det som berör och påverkar? Hur äger jag mina professionella talarsituationer, oavsett ämne? En sak kan vi vara säkra på: det är oerhört mycket mer än innehållet i sig som påverkar hur ett budskap uppfattas och tas emot.

Per Furumo, är en av Sveriges främsta experter inom talarträning, retorik och presentationsteknik. Som röstspecialist sticker Per ut bland Sveriges retorikkonsulter. En mängd av våra stora företag och organisationer, däribland kommuner och myndigheter, de stora bankerna, SVT, Regeringskansliet, EU-kommissionen, Advokatsamfundet, Karolinska Institutet, offentliga personer inom näringslivet och många andra återfinns bland Pers kunder.

När kris möter vardag: Strategisk kommunikation för förtroende och samhällsberedskap
  • 15:10 - 15:50
  • Plenumsalen

När kris möter vardag: Strategisk kommunikation för förtroende och samhällsberedskap

När säkerhetsläget i Sverige och världen förändras och både det militära och civila försvaret byggs upp i snabb takt så är också strategisk kommunikation en viktig byggsten. Att förtroendet är starkt för det offentliga i vardagen är viktigt för att myndigheter, kommuner, regioner och länsstyrelser ska kunna leverera på sina uppdrag också i kris och krig. Konsten att stå med det långsiktiga uppdraget att skapa förtroende samtidigt som du också befinner dig i stormens öga och behöver hantera kommunikationen här och nu kan vara en utmaning. Erfarenheter av att göra just detta har kommunikationsdirektör Anna Lihr på Trafikverket och kommunikationsdirektör Linda Corsvall på Socialstyrelsen.

Anna Lihr, Kommunikationsdirektör, Trafikverket.
Linda Corsvall, Kommunikationsdirektör, Socialstyrelsen.

Alla behöver förstå att krisen eller kriget kan komma
  • 15:50 - 16:20
  • Plenumsalen

Alla behöver förstå att krisen eller kriget kan komma

Anna Teljfors inspirerar kring hur hennes arbetsgrupp på MSB genom åren har arbetat för att öka befolkningens motståndskraft. Hur MSB lyssnar på målgrupperna både via direktkontakt och en metod som de kallar demokratisk riskkommunikation.

Anna Teljfors, Risk- och kriskommunikatör, MSB.

Årets moderator Ricki Petrini avslutar och sammanfattar Publikom 2025
  • 16:20 - 16:30
  • Plenumsalen

Årets moderator Ricki Petrini avslutar och sammanfattar Publikom 2025

Ricki Rebecka Petrini är journalisten som blev marknadsförare och har jobbat i ledande kommunikationsroller inom koncerner som Procter & Gamble, Kinnevikägda Metro och den nordiska mediejätten Schibsted. Hon har under flera år varit en stark förespråkare för hållbar kommunikation och författat studier kring hur den svenska mediebilden speglar samhället. Speciellt i frågor kopplat till könsroller, mångfald och inkludering. Idag jobbar Ricki som ordförande i Advisory Board på IHM Business School och innehar en interim CMO-roll för utbildningsaktören.