KONFERENSPROGRAM
Årets tema
Årets tema handlar om hur vi på bästa sätt navigerar i Sveriges nya lägesbild. Cyberattacker, krig i Europa och massiva desinformationsattacker påverkar omvärldens syn på Sverige och svenska folket i hög grad. Hur ska vi som kommunikatörer förhålla oss till det? Och framförallt – hur använder vi kommunikation till något positivt som stärker bilden av Sverige och håller svenska folket säkra?
För att säkerställa ett högaktuellt konferensprogram lanseras nyheter kontinuerligt. Håll utkik!
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en morgonkaffe i utställningen.
Andrea Hartmann Jovell har varit VD, chef och ledare samt ägt och drivit flera företag. Hon är ledamot i Västsveriges strukturfondspartnerskap (ERUF och ESF+) och tidigare styrelseledamot för Mittuniversitetets holdingbolag, Almi och Företagarna. Andrea har erfarenhet som konsult för Svenskt Näringsliv, myndigheter, kommuner och regioner. Tidigare marknad- och kommunikationschef för det kommunala bolaget Göteborg & Co utbildar hon nu i affärsutveckling och tar uppdrag som styrelseledamot. Andrea har skrivit boken Framtoning, en handbok i kommunikation. Hon utbildar i ledarskap för IHM, är koordinator för Sveriges Kommunikatörer Västra och modererar större och mindre event.
● Andrea Hartmann Jovell
Ola Billger, Kommunikationschef, Försvarets radioanstalt (FRA), tillsammans med Morgan Olofsson, Kommunikationsdirektör Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).
● Ola Billger, Kommunikationschef, FRA
● Morgan Olofsson, Kommunikationsdirektör, MSB
Kommunikation är ett av de viktigaste verktygen i både kris och krig och för att bemöta desinformation i oroliga tider. Sverige befinner sig i ett utmanade säkerhetsläge med krig i närområdet och en desinformationskampanj som senaste åren påverkat tilliten till det svenska samhället. Kommunikationen i stat, region och kommun spelar en viktig roll i att både bemöta desinformation och oro hos allmänheten men också i att bygga upp förtroendet och tilliten till samhällets förmåga att klara av krig och kriser. Vilka lärdomar drar vi från tidigare kriser och senaste årens händelser? Hur arbetar vi tillsammans för att stärka tilliten till samhällets institutioner?
● Caroline Thunved, VD, Sveriges Kommunikatörer
● Ola Billger, Kommunikationschef, FRA
● Linda Corsvall, Kommunikationsdirektör, Socialstyrelsen
● Morgan Olofsson, Kommunikationsdirektör, MSB
Försvarets Radioanstalt FRA är experter på signalunderrättelsetjänst och cybersäkerhet - och Sveriges hemligaste myndighet. Nu växer FRA i ett oroligt omvärldsläge och blir samtidigt lite öppnare. Men hur? Och varför?
● Ola Billger, Kommunikationschef, FRA
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en fika i utställningen.
Har ni också utmaningar gällande tillgängliga dokument?
Missa inte att se Assist Pro, verktyget som gör att du enkelt och snabbt kan skapa tillgängliga dokument utan att vara expert på WCAG.
Assist Pro används av 85 procent av dansk offentlig sektor och ett tjugotal kommuner och myndigheter i Sverige.
● Patrik Janesköld, Dania Software
Förändrat säkerhetspolitiskt läge, digitala desinformationskampanjer och utmaningar med ökad gängkriminalitet gör att Sverige på många sätt omnämns i helt nya sammanhang. Det påverkar bilden av oss som land. Men är bilden av Sverige sämre än tidigare? Hur kan vi egentligen mäta vad andra länder tycker om oss? Och vad kan vi göra för att möta den förändrade Sverigebilden?
● Anna Rudels, Ställföreträdande GD och avdelningschef för avdelningen för Sverigekommunikation och främjande, Svenska Institutet
Sociala medier förändras ständigt. Hur når din verksamhet ut till där allmänheten lägger timmar av sin vakna tid varje dag för att söka kommunikation? Missa inte de nya tipsen och insikterna från Frida Boisen - en av Sveriges ledande sociala medier-experter. Senaste året har hon nått 2.8 miljoner organiska visningar på LinkedIn, och senaste veckorna fler än miljonen visningar på TikTok. Lär av experten som prisats som årets digitala ledare och som blivit utvald som en av 50 kreatörer Hur gör du för att nå ut till rätt målgrupp på rätt ställe? Missa inte de nya bästa verktygen och knepen som verkligen fungerar.
● Frida Boisen, Kommunikationsexpert och föreläsare
Ät en härlig lunch samtidigt som du får tid att nätverka med andra deltagare. Kaffe och kaka serveras i Utställningen efter lunchen.
Under de parallella spåren väljer du själv vilket seminarie du vill delta på. Välj mellan olika ämnen och fördjupa dina kunskaper på de områden som passar dig bäst. Alternativen släpps inom kort!
Ofta har vi tid på oss att analysera, planera och genomföra kommunikationsinsatser. Men hur skapar vi bra och tydlig kommunikation när förutsättningarna är allt annat än tydliga? Tillväxtverket fick i början av pandemin 2020 uppdraget att hantera det största krisstödet någonsin riktad till företag – stöd vid korttidsarbetet. På tre veckor skulle myndigheten bygga ett nytt ansökningssystem, skapa en organisation som kunde hantera väldigt stora mängder ansökningar, bygga upp en kundsupport – och kommunicera om stödet till alla Sveriges företag. Allt detta innan villkoren för stödet var klara.
Stödet har både hyllats och kritiserats, och fått två egna avsnitt i Uppdrag granskning. Vad finns det för lärdomar, vilka var de största utmaningarna och vad händer när tempot återgår till det normala? Hör Carin Carltoft, tf kommunikationschef och vinnare av Megafonen 2023 berätta om resan som Tillväxtverket gjort under och efter pandemin.
● Carin Carltoft, Tf Kommunikationschef, pressansvarig, Tillväxtverket
Ta del av hur Svenska institutet arbetar med att analysera Sverigebilden, hur potentiella kriser och påverkanskampanjer identifieras och hanteras. Vi berättar också om hur kriser och kampanjer påverkar möjligheterna att kommunicera Sverige.
● Sara Djupsund, Biträdande enhetschef vid vår enhet för global kommunikation, Svenska Institutet
● Ida Knudsen, Analytiker, Svenska Institutet
Mårten Westlund, PR- & Kommunikationschef på Liseberg har arbetat med att stärka besöksanledningarna för en lång rad stora och små platser. Här pratar han om hur man kan tänka och arbeta för att locka fler besökare, boende eller entreprenörer till just din plats.
● Mårten Westlund, PR- & Kommunikationschef , Liseberg
LinkedIn har passerat 5 miljoner svenska användare och fler och fler blir aktiva.
Men det ställer också högre krav på innehållet och vad som kommuniceras på plattformen.
Och det gäller oavsett om du använder LinkedIn för employer branding, tipsar om lediga jobb eller berättar om verksamheter.
Under den här föreläsningen kommer du att få reda på hur du ska tänka och de 3 viktigaste tipsen för offentlig verksamhet på LinkedIn.
Föreläsningen görs av Linda Björck, en av Sveriges främsta experter på LinkedIn och med över 10 års erfarenhet av att utbilda företag och organisationer i hur de når ut på LinkedIn på bästa sätt. Linda har även Sveriges största blogg om LinkedIn (länk = smartbizz.se ) en guldgruva för dig som vill hålla dig uppdaterad.
● Linda Björck, LinkedIn-expert & Social media manager, SmartBizz AB
Mediaflow började resan som en bildbyrå med skandinaviskt bildspråk. Bildabonnemangen blev populära framförallt inom offentlig sektor vilket skapade ett högre tryck för bolaget att jobba mer effektivt. Detta innebar att ett verktyg utvecklades för att indexera snabbare och skicka/ta emot filer från fotografer. År 2011 frågade kunder om tips för att bygga upp en egen mediabank vilket ledde till att vi började sälja vårt verktyg som en mediabankslösning! Efter 5 år hade bolaget levererat så många mediabankslösningar att vi sålde bildbyrån till en konkurrent och blev ett renodlat SaaS-bolag istället. I flera etapper har vi skapat verktyg för att underlätta arbetet med GDPR, tillgänglighetsanpassning, livestreaming (svenska servrar) och dynamiska designmallar. År 2023 nådde vi det efterlängtade delmålet att ha mer än 50% av Sveriges kommuner som kunder. Nu i mars 2024 har vi släppt vår nya version av Mediaflow med bl.a. flera AI-baserade verktyg och funktioner som förenklar vardagen för kommunikatörer!
Under föreläsningen så kommer ni få se en häftig demonstration av verktyget "in action" som kan inspirera och uppmuntra till ett nytt sätt att arbeta!
● Mattias Nylander, Head of Sales/ Nordic, Mediaflow
I denna föreläsning utforskar vi den dubbla naturen av generativ AI i sociala medier – dess kraft att revolutionera content-skapande och dess potential att förvränga verkligheten. Generativ AI håller på att bli den nya bästa vännen för kreatörer,
från memes som skriver sig själva till virtuella influensers och avatarer – vi utforskar hur AI gör det enklare, snabbare och roligare än någonsin att vara kreativ online. Men, medan AI kan vara din vapendragare i ena stunden, kan den i nästa stund bli en mästare i förklädnad som hjälper till att skapa och sprida bedrägerier, falska nyheter och skadlig media. Vi tar samtidigt en titt på den skuggsida som lurar under den digitala glansen, och diskuterar varför en nypa skepsis (och en hel del smarta verktyg) kan vara din bästa kompis när du navigerar i AI:s fascinerande, men ibland farliga, vatten.
● Charlotte Da Silva, VD och Grundare av Salgado Kommunikation AB
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en fika i utställningen.
Hur påverkas varumärken av kriser och förändringar? Vilken betydelse har de för att upprätthålla och stärka förtroendet hos medborgare för myndigheter och offentliga organisationer i kris- och förändringstider?
● Cecilia Cassinger, docent och forskare vid Institutionen för strategisk kommunikation, Lunds universitet
Bengt Olsson har etablerat sig som en av vårens mest framstående kommunikatörer. Under sina 10 år som presschef på Trafikverket har han finslipat sin expertis och samlat på sig en gedigen meritlista inom kommunikationsområdet. Under hela sin karriär har han dedikerat sig till kommunikationens fascinerande värld. Bengt ger sin bild av:
Medias bevakning av offentlig verksamhet vinklas allt hårdare. Något som riskerar få oönskade konsekvenser för person, samhälle och organisation.
○ Förändrad spelplan för media och det offentliga
○ Hur det ser ut just nu i det vardagliga arbetslivet
○ Konkreta exempel från Trafikverket
● Bengt Olsson, Presschef, Trafikverket
För att lyckas med utvecklingsarbete, verksamhetsförändringar och att anpassa sig till omvärlden, behövs en genomtänkt kommunikation. Kommunikationen är dessutom en förutsättning att få verksamhetens aktörer att gå från ord till handling. Genom att ni löpande stärker er i er roll som kommunikatör kan ni i ännu högre grad anta rollen som rådgivare och utbildare gentemot chefer, ledare och nyckelpersoner. Det skapar i sin tur ett ökat värde för verksamheten. Som kommunikatör behöver man både kunna leda sig själv och andra inom ramen för kommunikationsfunktionens uppdrag. Några av ämnena som Eva tar upp under sin föreläsning är: Verksamhetsansvar = Kommunikationsansvar, Trovärdighet – vi bygger bilden av oss inifrån och ut, Hur viktigt är det med självinsikt, Vad innebär det egentligen att leda medveten med hjälp av kommunikation, Vad innebär begreppet kommunikativt ledarskap.
● Eva Willstrand, Willstrand Kommunikation & Ledarskap AB
När dagens föreläsningar avslutats bjuds du in till mingel i utställningen där du får möjligheten att umgås med branschkollegor, gamla som nya.
När seminarierna är slut för dagen är du välkommen på årets bankett. Upplev en kväll med firande, nätverkande, skratt och dans där du får njuta av en trerätters middag, storslagen underhållning och ett unikt tillfälle att umgås med kollegor från hela Sverige. Du får dessutom vara med när vinnaren av Megafonen 2024 utses.
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en morgonkaffe i utställningen.
Andrea är moderator och kommunikationsrådgivare i eget bolag. Hon var tidigare byråchef och VD samt anställd marknad- och kommunikationschef i ett kommunalt bolag. Andrea utbildar chefer i kommunikation för IHM Business School, är föreläsare och grundade Mingelskolan. Hon har också skrivit Framtoning, en handbok i kommunikation.
Vi kommunicerar alla varje dag, ofta utan att tänka särskilt på det. Men vid en kris, då alla behöver, söker och kräver information och alla behöver veta vad som hänt, vad man ska göra och hur, blir kommunikationen helt avgörande.
Kalix kommun har varit med om en rad både små och stora kriser de senaste åren, inte minst den IT-attack som påverkade all verksamhet och fick så väl Sverige som EU att prata cybersäkerhet på allvar. Reine Sundqvist, kommunikationschef Kalix Kommun, kommer att berätta om sina erfarenheter av hot och drev mot skolan, bussolycka med flera avlidna, krishantering inom socialtjänsten, drivmedelskris och inte minst den omskrivna IT-attacken. Allt med ledorden transparens, tydlighet, trovärdighet och tålamod.
● Reine Sundqvist, Kommunikationschef, Kalix Kommun
En tredjedel av kommunikatörerna i offentlig sektor känner oro för att inte kunna utföra arbetet utifrån sina yrkesetiska principer. Det visar en rapport från fackförbundet DIK.
Hur kan vi skapa förutsättningar för en öppen och god dialog mellan kommunikatörer och beslutsfattare? Lyssna på vårt panelsamtal om vad som behövs för att offentliganställda kommunikatörer ska kunna skapa kommunikation som invånarna och samhället behöver.
Paneldeltagare:
● Pascal Tshibanda, Kommunikationsdirektör, Botkyrka Kommun
● Johanna Lindell, Förbundsdirektör, Fackförbundet DIK
● Ida Jost, Kommunikationsspecialist, Kungsbacka kommun och styrelsemedlem i ProPublica Public Communication
● Kristin Ek, Kommunikatör/Pressekreterare, Myndigheten för psykologiskt försvar
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en fika i utställningen.
Det här är Illustratörcentrum – din visuella kommunikationspartner
Illustratörcentrum är Sveriges största förmedlare av kreatörer inom visuell kommunikation. Vi är en ideell verksamhet med offentligt stöd. Via oss kommer du i kontakt med över 1 300 professionella illustratörer, grafiska formgivare, serieskapare och animatörer, vilka representerar en mångfald av uttryck, hantverkskunnande och expertis inom sitt yrkesområde. Vi presenterar vår verksamhet, vad du kan förvänta dig som beställare och hur du använder dig av vår framgångsrika – kostnadsfria - förmedlingstjänst för att få kontakt med Sveriges bästa kreatörer!
● Valeria Hedman, Tf Verksamhetsledare, Illustratörcentrum
Vi utforskar hur generativ AI redan nu transformerar kommunikationsarbetet genom att assistera i allt från research till innehållsproduktion, dataanalys och strategisk rådgivning. Med konkreta exempel och insikter från verkligheten ges en översikt över det aktuella läget – men också vilka nya möjligheter och utmaningar som kan förväntas framöver, och hur kommunikatörer kan förbereda sig för detta skifte. Petronella Barvaeus är en av landets mest anlitade föreläsare och utbildare inom generativ AI, och uppskattas för sin förmåga att på ett medryckande sätt göra ett komplext ämne begripligt.
● Petronella Barvaeus, konsult och grundare av Maniola
I en offentlig organisation med olika avdelningar som har sina egna utmaningar, förutsättningar och resurser ställs höga krav på samsyn. Välkommen att delta i en favoritföreläsning i repris - i år omarbetad för att passa för fler deltagare.
Kommunikationstrategen Debby Pernervik håller en workshop på temat hur man skapar samsyn i kommunikationsuppdrag, främst inom offentliga organisationer. Med Debbys insikter, tips och verktyg som grund kommer vi under en timme att utforska vägen mot ökad samordning och effektivitet genom inspiration och öppna diskussioner.
Bland annat kommer vi att lyfta:
Ät en härlig lunch samtidigt som du får tid att nätverka med andra deltagare. Kaffe och kaka serveras i utställningen efter lunchen.
Under de parallella spåren väljer du själv vilket seminarie du vill delta på. Välj mellan olika ämnen och fördjupa dina kunskaper på de områden som passar dig bäst. Alternativen släpps inom kort.
Hur det kan gå när drevet går i kommunen? Terese Bengard har en personlig erfarenhet av kommunal kommunikation som kommunikatör och kommunalråd i en landsbygdskommun. Lyssna på hur det kan gå när Aftonbladet kommer på oväntat besök, när en felaktig rubrik kan skapar ett syltgate och hur man genom dialog kan komma igenom tuffa kriser.
● Terese Bengard, kommunikatör, fd kommunstyrelseordförande och numer verksamhetschef för riksorganisationen Hela Sverige ska leva
Hur förbättrar vi kommunikatörers arbetsmiljö? Lovisa Åhl Höjer, ombudsman på DIK, berättar om hur arbetsmiljön kan förbättras för offentliga kommunikatörer. Ta del av branschspecifika strategier, fackliga lösningar och verktyg som du kan använda för att skapa en sundare, mer balanserad och trivsam arbetsmiljö på din arbetsplats!
● Lovisa Åhl Höjer, Ombudsman, DIK
Att säkert kunna nå ut med kritisk information till både medborgare, användare och medarbetare har tyvärr blivit ett stort behov för både offentliga och privata organisationer.
CMS-leverantören Sitevision delar, utifrån det samhällsansvar man har i offentliga Sverige, med sig av erfarenheter och kunskaper vad det gäller säkerhet i molndrift samt hur man säkerställer att nå ut med extern samhällsinformation och intern medarbetarinformation?
● Mikael Sandberg, Affärsområdeschef, Offentlig sektor
Maria Rosén och Cecilia Kusoffsky från Platsutveckla berättar och visar exempel från platser där ett ökat engagemanget bidragit till stolthet och attraktionskraft för platsen, och gjort det roligare för människor att samverka.
I workshopen jobbar vi tillsammans med hur du kan få resultat och engagemang hos de målgrupper du vill nå. Genom rätt process och arbetssätt lyfts frågor kring utmaningar och insikter med att skapa engagemang och delaktighet. Under denna dryga timme får du får du konkreta tips och idéer att ta med hem.
● Cecilia Kusoffsky, Art Director, Platsutveckla.se
● Maria Rosén, Utveckla Hälsingland AB och Platsutveckla.se
Varje människa vill känna sig inkluderad, värdefull och sedd – och varje människa har rätt att bli det. Oavsett ditt yrke eller sammanhang är det viktigt att göra medvetna val när du kommunicerar. Genom att välja ord och bilder på ett schyst sätt kan du bidra till en mer inkluderande och rättvis kommunikation. Välkommen att ta del av verktyg som hjälper dig att kommunicera schyst!
Schyst.se är framtaget av Region Värmland i samarbete med IUC Stål & Verkstad, Compare och Paper Province.
● Anna Gärdin, kommunikatör Region Värmland
● Emma Jakobsson, Projektledare Compare
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en fika i utställningen.
Tittar man närmare på plattformar som Facebook, företag som Uber eller fenomen som MeToo så kan man se ett mönster. Visst är det digitala lösningar som skapar möjligheterna men det är det sociala engagemanget som ger dem kraft.
Dessa krafter är idag på väg att rita om spelplanen för grundläggande samhällsfunktioner som politik, ekonomi och näringsliv. För företag och organisationer som vill förstå vår samtid och navigera in i framtiden är det avgörande att förstå vilka krafter den sociala revolutionen sätter i rörelse. Hur förflyttar vi fokus från värdekedjor till ekosystem, från kanaler till arenor och från vinster till värde?
● Olle Nyström, Content Director, Minnesota Brand Engagement
I februari brann Lisebergs nybyggda vattenvärld Oceana ner, bara tre månader innan öppning. En medarbetare omkom tragiskt och en dröm försvann. Mårten Westlund, PR- & Kommunikationschef berättar om hur man arbetade med kommunikationen gentemot omvärlden genom krisens alla faser. Med perspektiv till olyckan summerar Mårten vad han lärt sig av att befinna sig i epicentrum av en tragisk händelse som toppade alla nyhetsmedier, dominerade sociala medier och diskuterades i många svenska hem.
● Mårten Westlund, PR- & Kommunikationschef, Liseberg